Optimaliseer je thuiswerkplek
We zijn meer thuis aan het werk dan ooit. Het creëren van de juiste omgeving en het verstandig besteden van je tijd op je thuiswerkplek geeft rust. Neem de tijd om deze te optimaliseren met onderstaande tips.
Maak er een fijne ruimte van. Dingen om te overwegen:
– Juiste verlichting: Profiteer van natuurlijke verlichting als je kunt. Als je echter liever ’s avonds laat werkt, heb je goede verlichting nodig om vermoeidheid van de ogen te verminderen.
– Comfortabele stoel: Investeer in een comfortabele, ergonomische stoel. Je voelt je beter en je rug zal je op de lange termijn dankbaar zijn.
– Bureau op maat: Wat ben je van plan aan je bureau te doen? Als je werk voornamelijk op een computer wordt gedaan en weinig papier bevat, zal een klein bureau je goed doen. Als je echter graag werkt met papieren rapporten en referentiemateriaal in de buurt, kun je kiezen voor een groter bureau of een L-vormig bureau. Of overweeg een verstelbaar bureau, waaraan je ook kunt staan.
Houd rommel tot een minimum beperkt
Het kan een uitdaging zijn om geen stapels op je bureau te hebben. Er is altijd meer werk dan je kunt bijhouden en post en papierwerk maken daar deel van uit. Om de impact te verminderen:
– Postvak IN: Zorg ervoor dat je één verzamelplek hebt voor inkomend papierwerk. Plan een wekelijkse afspraak in je agenda om door je inbox te gaan en alles te verwerken.
– De pick-up van 2 minuten: Voordat stopt met werken, besteed je twee minuten aan het weggooien van voor de hand liggend afval. Doe benodigdheden zoals pennen en paperclips terug in hun la of container en noteer wat je de volgende dag wil doen. Je hoofd leegmaken is net zo belangrijk als het opruimen van je fysieke ruimte.
– Plan tijd om te archiveren: Niemand houdt van papier archiveren, maar het zal zichzelf ook niet archiveren. Maak een bestandssysteem dat gemakkelijk te gebruiken is, goed toegankelijk is en scan zoveel mogelijk. Plan vervolgens regelmatig tijd om alles na te lopen, te onderhouden.
Beschik over de juiste tools
Soms is het hebben van de juiste faciliteiten het halve werk. Als je thuiswerkplek verouderde technologie bevat, kan dat problemen geven die je constant moet oplossen en zo veel tijd verspillen.
– De basis: Zorg voor een snelle computer en internet verbinding. Kan een flinke investering zijn, het zal je echter veel frustraties en tijd besparen.
– Printer en scanner: Als je minder papier op je werkplek wilt hebben, helpt een scanner, wellicht volstaat een app op je telefoon om documenten te digitaliseren.
– Office supplies: Bedenk welke kantoorartikelen je nodig hebt. Wat helpt met het terugvinden van documenten? Bijvoorbeeld nietmachine, label maker, paperclips, pennen. Je kunt mappen, containers, planken, laden en andere gebieden labelen zodat je gemakkelijk kunt opbergen en vinden.
Creëer structuur en routine
Er zijn zoveel afleidingen wanneer je thuis werkt, het is minder eenvoudig om de focus vast te houden. Stel routines op die voor jou en je situatie werken.
– Bepaal je werktijden en houd je eraan.
– Verwerk e-mails op geplande tijden in plaats van ze je dag te laten verstoren.
– Houd rekening met pauzes in je dag, zodat je kunt opfrissen en opladen.
– Heb een systeem voor het volgen van taken en projecten.
– Ken je prioriteiten zodat je minder overweldigd raakt en tijd en energie kunt steken in wat belangrijk is.
Volg deze 4 eenvoudige stappen en je zult merken dat je thuiswerkplek een productieve en stressvrije omgeving kan zijn!