Prioriteiten stellen binnen je prioriteiten
Deze blog gaat over het overweldigde gevoel dat je krijgt als er gewoon teveel te doen is en alles voelt alsof het NU gedaan moet worden?!?
En dus doe je niets omdat je verlamd bent door besluiteloosheid.
Of je werkt aan alles wat op je drukt, maar krijgt niet echt iets belangrijks gedaan.
Het is een probleem dat iedereen op een of ander moment tegenkomt.
Het uitvissen welke taken moeten worden uitgevoerd en in welke volgorde kan een uitdaging zijn, vooral wanneer je je overweldigd voelt.
En hoewel het een uitdaging is om vakkundig te jongleren met meerdere prioriteiten en verantwoordelijkheden, is het niet onmogelijk.
Hier zijn een paar dingen die je kunt doen om je te bevrijden van deze verlamming, beslissingen te nemen over je taken en de productiviteitsmachine te worden waarvan je weet dat je het in je hebt.
Vooruit plannen
Krijg wat afstand van je taken door een dag vooruit te plannen. Wanneer je midden in een prioriteitsverlamming zit, kun je niet duidelijk zien welke rationele beslissingen te nemen over wat echt de volgende prioriteit is.
Verander je mindset
Heeft alles een prioriteit? Als alles belangrijk is, is niets belangrijk. Het vermogen om prioriteiten te stellen, hangt af van je begrip voor het feit dat niet alles jouw eerste prioriteit is.
Stel jezelf vragen met een groot beeld
Stel jezelf deze vragen de volgende keer dat je naar je lijst staart en beslis hoe je je tijd het beste kunt investeren. Met deze vragen worden je taken in een grotere context geplaatst en kun je bepalen welke de hoogste prioriteit heeft:
– Wat zou ik delegeren, uitstellen of helemaal elimineren als ik ziek werd en nu naar huis moest?
– Wat zou ik delegeren, vertragen of volledig elimineren als ik over twee uur in het vliegtuig stapte?
– Welke taken geven het meeste resultaat? Het minste?
– Welke taken hebben rekbare deadlines?
– Welke taken zijn dringend én belangrijk?
Voor wie is de prioriteit?
Soms is het gevoel van ‘alles moet NU gedaan worden’ het gevolg van de noodtoestand van een ander en niet die van jou. Houd je vast aan je eigen dingen voordat je je committeert aan anderen. En als je het gevoel hebt dat je geen mogelijkheid hebt om nee te zeggen, stel dan op zijn minst een paar vragen voor de duidelijkheid …
– Is het dringend of een prioriteit?
– Wanneer wordt verwacht dat het voltooid is en is er enige speelruimte op die deadline?
– Wat is de verwachting in termen van degelijkheid en kwaliteit? Gaat het goed ‘even snel tussendoor’, of willen ze kwalitatief hoogstaand werk?
Door een van deze tips te volgen, weet je zeker dat het verlammende gevoel dat je hebt ervaren weg is en dat je goed op weg bent om belangrijke dingen gedaan te krijgen.
Geef prioriteiten aan je taken, krijg dingen gedaan.