Top-5 Organiseer je werkplek
1 Begin bij je eigen bureau
2 Rubriceer niet te vroeg
3 Maak een ‘steun en toeverlaat’-laatje
4 Leer de kunst van het weggooien
5 Blijf gedisciplineerd
Organiseren is het beste middel tegen stress. Met een opgeruimde werkplek en computer krijg je meer grip op je werk. Het eerste wat ik doe is samen het bureau opschonen. Voor veel mensen is dat een heuse ontdekkingsreis.
Tijdens het opruimen ontstaan veel verschillende stapeltje. Die moeten die dag allemaal een plek krijgen. Het is daarbij af te raden vooraf rubrieken te maken. Veel beter is het de stapels te laten bepalen welke thema’s ontstaan. In een volgende fase zoeken we naar een geschikte plaats om de spullen en informatie op te bergen. Daarbij hanteren we de vuistregel: hoe vaker je het nodig hebt, hoe dichter het bij je komt te staan.
Heb je een fysieke werkplek, reserveer een bureaulade voor zaken die je elke dag nodig hebt. Dat wordt je steun en toeverlaat -laatje. Heb je geen fysieke werkplek dan kan dat een bakje zijn, dat je na het werken weer opbergt.
Bij het schoon schip maken is het belangrijk dat je de de kunst van het weggooien eigen maakt. Bij veel mensen genereert dat een oer-angst: “Wie weet heb ik het nog eens nodig”, zie je ze denken. Als je ze zelf laat opruimen, verschuiven ze de stapels gewoon van links naar rechts. Ik leer om van elk voorwerp de functie te motiveren. Het grappige is dat dan het hek echte van de dam is. Vaak verdwijnt de helft naar de papierversnipperaar. Met de digitale informatie en alle andere spullen in de ruimte zie je hetzelfde.
Wil je na de sessie niet in oude fouten vervallen dan is discipline vereist. Op een leeg bureau wordt niet zo snel een ongeleid dossier neergesmeten en goed filteren wat digitaal binnen komt, houd je computer op orde. Zo word je niet weer het vuilnisvat van de afdeling.